Učení v tématech – Voda
Téma: Voda
Úvodní video
Ve videu si můžete poslechnout, jaké aktivity vás čekají a rozhodnout se, čemu se s dětmi chcete věnovat.
Pokud byste chtěli zkusit všechny 4 aktivity, tak můžete jít například v tomto sledu:
- Příběh o víle Voděnce
- Slova na VOD
- Bádání s koloběhem vody
- Vyrábění limonád
- Bonusová pohybová aktivita pro průvodce ve skupinkách dětí
U každého videa s aktivitou bude ještě popis, který vám pomůže promyslet, jak to s dětmi prakticky uděláte.
Pdfko s popisem k celému týdnu
1. video: Příběh o víle Voděnce
Víla Voděnka potká mikrobota a povídají si o koloběhu vody i o jejím znečištění.
Jsou děti, které jsou citlivé na vyprávění o životním prostředí, a tak je nechte se ptát a sdílet, co je zaujalo a co je k tomu napadá.
Samotný příběh může inspirovat k tomu si nakreslit koloběh vody nebo dohledat a ověřit informace, které v příběhu zazní.
2. video: Slova odvozená od vody
V příběhu zaznělo spoustu slov odvozených od vody. Vzpomenete si na ně? Vymyslíte další?
Znáte slova, která v sobě mají vod a nejsou od vody?
3. video: Prozkoumejte koloběh vody
Co budete potřebovat: sklenice, zrcátko, svítidlo (stačí mobil), čtvrtku, nůžky, izolepu, list, případně led a cokoli co napadne děti:)
Otázky:
- Jaké podoby může mít voda? Jaká skupenství?
- Viděli/zažili jste někdy nějakou část koloběhu vody?
- Co jste mohli vidět na výletě?
- Co cítíte, když se vykoupete a hned se neutřete a jsou na vás kapičky vody?
- Jak bychom mohli pozorovat srážení vodní páry?
- Odpařuje se z listů voda?
- Chcete si vyrobit doma duhu?
4. video: Ledové šestiúhelníky - geometrie
Krystalická mřížka ledu je tvořena šestiúhelníky, a tak tuto informaci využijeme k porovnávání různých šestiúhelníků.
Postupně se můžeme dostat i k porovnávání trojúhelníků.
Menším dětem se budou hodit nůžky, aby si tvary mohly vystříhat.
Lednové šestiúhelníky pdfko
5. video: Výroba limonád
I my jsme součástí koloběhu vody, protože pijeme a chodíme na záchod. Pojďte si vyrobit limonádu – jednu trošku chemickou a jednu ovocnou.
Potřeby na chemickou: Sklenice, lžička, voda, jedná soda, barvivo (lze vynechat), citrónová šťáva, cukr
(množství podle velikosti skleničky: cca půl lžičky sody a šťáva z půlky citrónu na 2 dcl vody)
Postup: Do sklenice nalejeme vodu, nasypeme jednou sodu, zamícháme, přidáme cukr a barvivo, nakonec přidáme citrónovou šťávu.
Potřeby na ovocnou limonádu: Sklenice, lžička, ovoce (např. mražené maliny), cukr, minerálka nebo sodovka, volitelně: led, citrón, meduňka
Postup: Uděláme si rozvar z ovoce: Ovoce (150 g) smícháme s vodou (1 dcl) a cukrem (nebo sirupem) podle chuti v hrnečku, zahřejeme a rozmixujeme. Nalijeme do sklenice (cca ¼) přilijeme minerálku. Můžeme přidat led, citrón, čerstvou meduňku.
A pít ozdobeným brčkem – dobrou chuť.
Bonusové video: Pohybové hry
Změna skupenství vody
Popis: potřebujete 4 mety (vodní pára, 2 x kapalina, led), můžete na každou metu dát vodu v daném skupenství, děti mohou běhat štafetu nebo za nějaký čas (třeba do roztátí ledu:) a kolikrát celé kolo oběhnou. Protože se při změně skupenství spotřebovává energie, tak by jí měly spotřebovávat i děti a na každém stanovišti udělat třeba 5 dřepů.
Molekuly
Určitě znáte hru molekuly hýbejte se, kde se tvoří skupinky po x dětech, podle toho, kolik učitel (vedoucí v oddíle) řekne. Např. U zvolání: Molekuly pěti, děti vytvoří pětice.
Pokud děti už slyšely o nějakých atomech a molekulách, můžete si zahrát na skládání malých molekul.
Molekuly: H2O, CO2, O2, CH4
Dětem můžete dát barevné rozlišováky z krepáku (třeba červený kyslík, bílé vodíky, černé uhlíky).
Voláme pak názvy molekul. Děti nevypadávají jako u původní verze, protože nemají vždycky všichni stejnou šanci, ale mohou si počítat body, a nakonec vyjmenovat v jakých byly za hru molekulách.
Určitě by šla vymyslet i verze s kartičkami, kdy by děti běžely nejprve pro kartičky prvků, a pak se spojovaly s kamarády do molekul. Tam by vypadávat šlo.