příběh o stromu jako motivace k aktivitám
Učíte pomocí příběhů? Vyprávění příběhů je prastará dovednost. Náš mozek je nastavený na to, aby slyšel příběh až do konce. Co ž jsou jen dva dvůvody z mnoha, proč učím s příběhy a nejčastěji je používám jako motivační prvek, ale i k propojení různorodých aktivit.
O tom jak vznikl příběh
Na začátku bylo torzo nějakého příběhu, který se mi už nikdy nepodařilo nalézt, i když jsem ho od té doby hledala mockrát.
Pamatovala jsem si, že to byl příběh o tom, že nejdřív byl na světě pouze jeden strom, který pak byl z nějakého důvodu zavátý hlínou, ale zůstaly mu vykukovat části větví.
Z každé větve se pak stal nový druh stromu.
Myšlenka je to pěkná, ale na příběh je to poněkud nekompletní. A některé děti by jistě velmi rychle vyhmátly mezery a dožadovaly se vysvětlení a nějaké logické posloupnosti.
A tak vznikl nový příběh, který nám díky různým detailům umožní vymyslet více aktivit, ke kterým bude motivovat.
Příběh o prvním stromu
Poslechněte si příběh o prvním stromu a klidně můžete přemýšlet nad tím, pro jaké aktivity by byl příběh dobrá motivace.
Vyrobte si svůj první strom - poznávání listů
Příběh láká vytvořit si s dětmi prastarý první strom a pak i ty, které vznikly.
Můžeme si strom vyskládat na zem, nebo si vyrobit jednoduchou pomůcku, které ozvláštní podzimní aktivity a můžeme si ji vzít pak dovnitř jako dekoraci.
Jak vypadá pomůcka?
Je to silnější klacek, který má navrtané díry a podstavec, tak aby stál, což by se venku dalo nahradit tím, že ho zapíchneme do země.
Jako první můžeme vytvořit strom, který má všechny listy stejné. Příběh trošku motivuje vyrobit dub, protože ze žaludů se dá vyrobit mouka. Bude moc fajn si pod strom narovnat i žaludy, aby děti získaly co nejvíce informací.
V příběhu byl strom zahrabán hlínou a na každé větvičce pak začaly růst jiné listy. Druhým úkolem může být vytvořit strom s co nejvíce druhy listů. Kdybychom měli 2 pomůcky, nebo stromy skládali na zem, tak spolu mohou 2 týmy soutěžit, kdo najde (a pozná) víc druhů listů. Ale u menších dětí to funguje moc hezky i jako kooperativní aktivita.
Můžeme to pojmout i jako hledačku. Připravíme dětem na tác různé druhy listů a ony budou mít za úkol najít v okolí ty stejné. Teprve pak vyrobíme společně strom z různých listů.
Propojujete rádi aktivity do tématických celků?
Já jsem za 23 let své praxe přesvědčená o tom, že učení v tématech zvyšuje motivaci dětí k učení. Propojení aktivit pomocí příběhu může děti celkem přirozeně vést od jedné činnosti k další, protože je láká zažít si ten příběh
Znáte klub Učení v tématech s Malstrom?
Pojďte ochutnat, jak může vypadat dávka aktivit inspirované příběhem o prvním stromu.