fbpx

Učení v tématech - Hrdinky a hrdinové

Téma: Matematičky

Úvodní video

Ve videu si můžete poslechnout, jaké aktivity vás čekají a rozhodnout se, čemu se s dětmi chcete věnovat.

Pokud byste chtěli zkusit všechny aktivity, tak můžete jít například v tomto sledu:

    1. Příběh o Katherine Johnson
    2. Příběh o Adě Lovelace
    3. Příběh o Maryam Mirzakhani
    4. Křivky
    5. Plocha pod křivkou
    6. Hra – programování sběr ovoce
    7. Obraz vědkyně
    8. Nerovné podmínky – hra

U každého videa s aktivitou bude ještě popis, který vám pomůže promyslet, jak to s dětmi prakticky uděláte.

1. video: Příběh o Katherine Johnson

Příběh o ženě, která počítala trajektorie raketoplánů do vesmíru. 
(Příběh vznikl v rámci výzvy o příbězích).

Příběhu o Katherine Johnson

2. video: Příběh o Adě Lovelace

Příběh o ženě, která dala základ programovacím jazykům.

Příběhu o Adě Lovelace

3. video: Příběh o Maryam Mirzakhani

Příběh o ženě, která jako první získala Fieldsovu medaili za matematiku.

Příběhu o Maryam Mirzakhani

3. video: Křivky

Poznejte křivky po kterých létají raketoplány i nebeská tělesa.

Kreslení křivek, které vychází z waldorfského kreslení forem. Zažínáme nejsvětlejší barvou (žlutou) a kreslíme opakovaně křivku, hledáme nejhezčí a nejsymeričtější tvar, pokračujeme tvavší barvou, zpřesňujeme hledání, nejtmavší barvou vytáhneme ten nejlepší tvar, který se nám povedl.
U paraboly a hyperboly jsem použila body. U hyperboly se křivka v nekonečnu protíná s osami, takže se přibližuje.
Je lepší kreslit na velké formáty a voskovkami, nebo případně křídami na tabuli.

5. video: Plocha pod křivkou

Pojďte si zkusit spočítat plochu pod libovolnou křivkou. Doporučuju pro větší děti, nebo ty, které hodně baví matematika. Už je to trošku složitější počítání.
Budete potřebovat čtvrtku, nůžky, fixy, pastelky, čtverečkovaný papír.

 

6. video: Programování - hra

Nejdříve si poslechněte, co to znamenalo, že Ada Lovelace vytvořila základy v programování, a pak si zahrajte hru na roboty.

Pravidla hry - Sběr ovoce - programování

Karty - Sběr ovoce - programování

7. video: Obraz vědkyně

Zkuste si vytvořit obraz vědkyně. Prozkoumente, jestli se vám lépe učí z textů nebo z obrázků.

8. video: Nerovné podmínky - hra

Hra pro skupinu dětí, jak mohou vypadat nerovné podmínky muž a žen, když někdo z nich musí ještě pečovat o děti.