jak zabaviT malého sourozence domškoláka?
Máte doma domškoláka, kterého chcete podpořit v jeho zájmech a při učení, ale zároveň vám „visí na noze“ batole, které má tendenci škodit. Je víc možností, jak se se situací poradit, ale organizační ideál je, když můžeme dělat všichni něco najednou. Benjamínek tak může zároveň získat pocit, že opravdovou součástí party.
Pro inspiraci jsem pro vás připravila 7 nápadů, kdy lze pracovat se všemi dětmi najednou na jedné činnosti (oznoušené na naše rozptylu, kdy nejmladší je o 8,5 let mladší než prvorozenný).
Malování vodou
Když malujeme s malými dětmi, tak se velmi snadno může stát spoustu katastrof, a tak to obecně není úplně ideální činnost na zabavení mladších sourozenců, aby starší mohli dělat něco svého.
Když ale použijeme vodní štětec (štětec, který se naplní vodou), tak odebereme riziko vylití vody. Pokud máte zkušenost, že i vodovky jsou pro vaše malé dítě velká výzva pro samostatnou činnost, tak můžete nakreslit obrázky, nebo jen barevné tečky pomocí akvarelových pastelek a nechat děti to vodním štětcem rozmalovávat.
Další oblíbená činnost je nakreslit dětem na čtvrtku bílou voskovkou nebo svíčkou obrázky, ony pak malují vodovkami a postupně objevují, co je na papíře ukryto.
Razítkování
Razítkování je aktivita, kterou mají malé děti moc rády. Často máme pocit, že je to jen pro ně, ale razítkování se dá pěkně využít i pro učení. Větší děti mohou tisknout písmenka, tvary, nebo se pomocí razítek učit násobit a dělit. Mladší sourozenec se tak zapojí do úplně stejné aktivity a všichni mohou být spokojení.
Kaštany
Kdo by neměl rád kaštany a opět se dají jednoduché činnosti pro malé děti skloubit s učením těch větších. A klidně to můžeme dělat rovnou venku.
Do hlíny nebo písku vyryjeme obrázek a děti ho vyskládávají pomocí kaštanů. Starší děti můžou skládat čísla, písmena, tvary.
S kaštany se ale i skvěle počítá. Když si vezmete s sebou pytlík, tak můžete trénovat sčítání a odčítání. (V pytlíku je 10 kaštanů, vyndej 3 kaštany. Kolik kaštanů zůstane v pytlíku).
Pomocí plat od vajec a kaštanů se můžeme učit násobit. Když není sezóna kaštanů a vy jste si žádné neschovali, můžete použít kamínky.
Venkovní tabule a křídy
Čmárání na tabuli je zase fajn aktivita, která může zaujmout různě staré děti a má spoustu variant. U starších dětí můžeme skvěle rozvíjet grafomotoriku třeba hrou na závod aut. Jsou k tomu potřeba 2 děti nebo dítě a dospělý. První začne kreslit křídou. Druhý mu dá náskok. Pak se připojí a má za úkol jet křídou přesně po stopě prvního a dohonit ho. Také můžete trénovat waldorfské formy, které mimo grafomotoriky rozvíjejí často ještě geometrickou představivost.
Korálky
Korálky různých velkostí můžete navlékat od malička. Začnete velkými korály na tkaničku, pak můžete postupovat k menším a navlékat je na drátek, až se dostanete k vlasci, niti s jehlou apod. Se staršími dětmi si můžete vyrobit korálkové počítadlo v krabičce od sirek, trénovat barevný rytmus (používá Hejného matematika, rozvíjí vnímání periodického opakování a posloupností).
Kynuté nebo perníkové těsto
Pečení je aktivita, která když nemáme velká očekávání a strach z rozsypané mouky, tak umožňuje zapojit různě staré děti. Se staršími dětmi je prostor pro matematiku (násobení – rozinky na koláčích, dělení, zlomky), při přípravě těsta i jednotky a teoreticky se dá dojít i k procentům. Také existují vykrajovátka ve tvaru písmen, která se mi s předškoláčky a prvňáčky moc osvědčila.
Modelína (waldorfské vosky, samotvrdnoucí hmota, keramika …)
Modelování z jakékoliv hmoty pomůže zapojit všechny děti. Nejmladší, které ještě nic nevymodelují mohou používat třeba párátka a zapisovat je do kousku hmoty. Starší děti mohou mimo písmen a čísel modelovat například scénu z nějakého příběhu (historické události) nebo si vytvořit animovaný film. Přimodelování můžete použít vytištěné zalaminované materiály, které dětem budou sloužit jako podložka a šablona zároveň. Modelovali jsme takto písmenka, ale třeba i obličeje členů rodiny, nebo orgánové soustavy při tématu lidské tělo.